Tuinaanleg en -beheer DA-finaliteit​

Tuinaanleg en -beheer is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. Je krijgt naast de algemene vorming een natuurwetenschappelijke, technische en polyvalent praktische agrarische vorming binnen de contexten van tuinaanleg en tuinbeheer. De leerlingen leren tuinen, parken en andere groene ruimten aanleggen en onderhouden volgens agro- ecologische principes. Bovendien leren ze plannen, coördineren en controleren van de werkzaamheden.

• Brede basisvorming
  • Sterk wetenschappelijk: Biologie en Chemie
  • Labotechnieken
  • Uitbreiding van biologie: fysiologie en anatomie van planten
  • Aanleg van tuinen, parken en groene ruimtes
  • Onderhoud en beheer van tuinen, parken en groene ruimtes
  • Je behaalt een diploma P2 (fytolicentie)

Na de derde graad in deze studierichting ligt de weg open voor een wetenschappelijke studie of de arbeidsmarkt:

Een professionele bacheloropleiding zoals Agro- en Biotechnologie, Biomedische Laboratoriumtechnologie, Verpleegkunde, Sociaal werk, Onderwijs, Voeding- en Dieetkunde, …

Arbeidsmarkt: Tuinbouw- en toeleveringsbedrijven. Technisch medewerker in ondernemingen en bedrijven die met dieren of planten werken, Tuin- en landschapsarchitectuur.

Aardrijkskunde11
Engels22