Tuinbouwschool

Merchtem

Infomiddag ‘antibiotica in de rundveehouderij’

Dinsdag 21/01/2020: Tuinbouwschool, Molenbaan 54, MERCHTEM

De antibioticaproblematiek is en blijft actueel. De reductie van het antibioticagebruik en van de resistentie vraagt grote inspanningen van veehouders en dierenartsen. Het vergt een aangepast management en een andere manier van werken in alle facetten van de bedrijfsvoering. Meer inzetten op preventie en ‘enkel behandelen als het moet’ is de boodschap. Afgelopen jaren werden reeds verschillende tools ter beschikking gesteld van de sector om deze doelstelling te helpen realiseren. Om veehouders en hun dierenartsen te begeleiden in het gebruik van deze tools en in te zetten op preventie organiseren AMCRA, FAVV, FAGG en het Departement Landbouw en Visserij deze roadshows.

PROGRAMMA
13u15 Ontvangst en verwelkoming
13u30 Waarom het antibioticagebruik registreren in de veehouderij? (Bénédicte Callens – AMCRA vzw)
13u45 Het benchmarkrapport: uw tool voor inzicht in en opvolging van het antibioticagebruik op uw bedrijf (Wannes Vanderhaeghen – AMCRA vzw)
14u15 Principes van bioveiligheid op rundveebedrijven en het gebruik van de biocheck.ugent (Jeroen Dewulf – dienst epidemiologie UGent)
14u45 Vragensessie
15u00 Koffiepauze
15u20 Parallelle sessie – Veehouders en dierenartsen hebben hier de keuze:
Voor melkvee: Een goede uiergezondheid als sleutel voor verstandiger en verminderd gebruik van antibiotica op melkveebedrijven (Sarne De Vliegher – M-team UGent)
Voor vleesvee: Mogelijkheden om longontsteking met minder antibiotica aan te pakken (Bart Pardon – dienst inwendige geneeskunde grote huisdieren – UGent)
16u00 Vragensessie
16u15 Einde voor veehouders
16u30 De cirkel sluit zich: ook dierenartsen krijgen een benchmarkrapport (Wannes Vanderhaeghen – AMCRA vzw)
17u00 Vragensessie
17u15 Einde voor dierenartsen

INSCHRIJVEN
Gelieve in te schrijven via deze link.

MEER INFO
Laurence Hubrecht / gsm 0473 83 70 60 / @ Laurence.Hubrecht@lv.vlaanderen.be